top of page

Psychoterapia-kim powinien być terapeuta,jaką pełni rolę.Dlaczego boimy się psychoterapii?


Terapia

Kiedy pojawia się temat psychoterapii, często słyszę różne opinie lub przypuszczenia na jej temat. Niewiele z nich jest prawdziwe co pokazuje na to, że powszechnie niewiele wiadomo o tym, na czym polega psychoterapia. Stąd pomysł na napisanie tego artykułu, w którym postaram się pokazać te kwestie. Piszę ten artykuł dla tych osób , które chciały by dowiedzieć się czegoś więcej o pracy psychoterapeuty.

Termin „psychoterapia” pochodzi od greckich słów„psyche”(dusza) i„therapy”(leczyć). Założeniem psychoterapii jest pomoc ludziom odczuwającym cierpienie psychiczne - przede wszystkim poprzez zmianę świadomych i nieuświadamianych sposobów postrzegania siebie, świata i otaczających nas ludzi.

Gdy spotykam się z pacjentem po raz pierwszy,najczęściej zdeżam sie z takim o to myśleniem: -Moje życie byłoby łatwiejsze, gdybym zaczął robić to, przestał robić tamto, wziął się za coś na poważnie itd. Terapeuta napewno powie mi to samo. Doradzi mi, żebym w końcu zmienił to, co już dawno wiem. Oprócz tego można obawiać się jeszcze, że terapeuta zobaczy we mnie lenia,nieudacznika itd,itp. Tymczasem psychoterapeuta w ogóle nie jest od udzielania rad a już napewno nie od oceny.

Moją misją nie jest powiedzenie pacjentowi, co powinien zrobić, bo przecież gdyby mógł to zrobić, nie przyszedłby z takim problemem. Na psychoterapii zajmujemy się tym, co powstrzymuje cię przed zrobieniem rzeczy, które byłyby dla ciebie dobre. Co blokuje cię przed zmianą sytuacji, która ci szkodzi. Często okazuje się, że przed dokonaniem zmian w życiu,

powstrzymują nas różne niezrozumiałe skojarzenia, wspomnienia, pojawiające sie nie wiadomo skąd obawy i lęki,. Na tym właśnie polega moja praca. Kiedy pacjent dowie sie i zrozumie swoją blokadę, może się od niej uwolnić i , zdecydować, co zrobić dalej.

Myśląc o tym, jak wygląda początek terapii, to powiedziałbym, że spotyka się człowiek z człowiekiem.

Przy czym jeden przychodzi, bo prawdopodobnie chce i szuka pomocy ,a ja się z nim spotykam, bo mam taką myśl, że mogę być w tym pomocny.Każdy z nas ma odmienną rolę i funkcję do spełnienia.Zaczynamy ze sobą rozmawiać.

pozdrawiam Wojtek


Ostatnie posty
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page